Spřáhla Tillig 08847(8) pro staré vozy a lokomotivy TT

     Při revizi vozového parku a osazování nových spřáhel Tillig jsem narazil na určité problémy. Tam, kde je možno osadit toto "pružinkové" spřáhlo (Tillig 08847,8), dochází k několika situacím. Prostorové poměry jsou popsány stejně, jako dříve (Spřáhla pro vozy a lokomotivy TT ).

  1. Spřáhlo sedí dobře. Má správnou výšku (osa Y), drží střední polohu. To je ta lepší varianta.
  2. Spřáhlo není ve správné poloze a v ose Y má velkou vůli. Plandá, nedrží svislou polohu a při spřahování je zle.
  3. Další problém (a ten je při osazení tohoto spřáhla vždy) je v tom, že spřáhlo je v ose X příliš vysunuté z vozu, takže vzdálenost mezi nárazníky sousedního vozu je nadměrně velká.

    Velmi jednoduchou úpravou to poněkud vylepšíme. Stačí udělat další zářez, do kterého zacvakne pružinka a spřáhlo se tím více zasune do vozu. Pokud vadí špička spřáhla, trochu ji zkrátíme. Vzdálenost nového zářezu je 1 až 2 mm od toho původního. Záleží samozřejmě na provedení čela vozu. Spřáhlo můžeme zasunout jen tak hluboko, aby se ještě bez problémů vychylovalo do stran. Vzdálenost nárazníků se tím tedy sníží o 2 až 4 mm. A to je hodně znát. I konečný tvar "zacvakávací" části spřáhla je někdy nutno mírně obrousit, aby se spřáhlo správně vychylovalo do stran a drželo střední polohu. Svislá vůle (v ose Y) se po této úpravě obvykle podstatně vylepší, takže u většiny vozů nebylo třeba dělat nic jiného. Tam, kde to nepomůže, musíme "jít do kinematiky". To jsem ostatně dělal u těch "lepších" kolejových vozidel. Jen se mi zdálo poněkud neekonomické (o pracnosti nemluvě) dávat kinematiku do všech starých vagonů.

A teď obrázkový popis:

Takhle upravíme spřáhlo. Zářez se udělá modelářskou frézkou nebo skalpelem (jen pro šikovné). Nejlépe se mi osvědčila žiletková pilka, když složíme na sebe tři listy. Pokud vadí špička, která teď zasahuje více do vozu, ubrousíme ji nebo uřízneme. Někdy spřáhlo nesedí dobře v ose Z, tedy nevrací se do střední polohy. Pak vhodným způsobem zbrousíme tam, kde je třeba. Toto se nedá popsat přesně, je to kus od kusu jiné.

Vlevo před a vpravo po úpravě. Už na první pohled je zřejmý posun "do vozu". (Dvojkolí vyměním za kovová, jen co dorazí.)

Vlevo spojení před úpravou. Vzdálenost mezi nárazníky je 8 mm. Vpravo po úpravě. Tady pouze 4 mm !!! Ale myslím, že ještě aspoň 1 mm lze ubrat.

A nutná zkouška na oblouku R267. V pohodě.

    Tady se asi sluší říct:  "V jednoduchosti je síla".

Na začátek článku
Menu

LokoPin      06.11.2007  
  08.12.2007 revize